Det skal være et frirum, det skal være leg, og det skal være fedt at få sved på panden.

Hvad gør du?

Jeg er fodboldfitness instruktør i Søften GF. Jeg gør det dels for fællesskabet skyld. Jeg synes, det er fedt at komme herned og mærke energien sammen med pigerne, og så kan jeg godt lide at komme udenfor og give den gas, brænde noget energi af og være aktiv.

Hvorfor startede du som fodboldfitness instruktør?

Vi stod uden træner i en lang periode, og vi kunne mærke, at motivationen begyndte at dale, og folk faldt fra. Vi var en hård kerne af kvinder, som tog teten i egen hånd, da vi blev nødt til at gøre noget. Så vi dannede vores eget trænerteam! Og da det er træls at stå med trænertjansen hver gang ene kvinde, så var vi fire kvinder, som gik sammen om at lave et trænerteam. Vi laver turnus, hvor vi hver især har træningen hver fjerde gang, og så sparrer vi med hinanden og finder ud af, hvordan vi kan gøre træningen sjov og udfordrende for alle.

Vores forudsætninger for at være instruktører er utrolig forskelligt. Fx når det er mig, så har jeg tit fokus på leg og på fitness, og en af de andre har mere fokus på fodbolddelen og det tekniske. Så det bliver meget alsidigt. Det er rigtig fedt, at vi kan det sammen.

Og så skal vi have lov til at lege, have uglet hår og grim makeup.

Altså her på holdet handler det om at have det sjovt, give los og have et frirum.

I sådan en stresset hverdag, som mange af os har, har vi brug for det frirum, og jeg tror, det legende og det sjove er grunden til, at os kvinder kommer igen og igen.

Det skal være et frirum, det skal være leg, og det skal være fedt at få sved på panden.

Hvorfor gør du det, du gør?

Jeg gør det, både fordi jeg har et stillesiddende job, men også fordi jeg har været en kraftig pige med dårligt selvværd i en lang årrække. Jeg ville prøve at komme i gang med motion, men det gik trægt i starten. Ofte gik der 14 dage med motivationen i top, og så gik motivationen bare ned ad bakke, og jeg kunne se, ej, jeg får ikke slidt på de der løbesko…

Men så var der en af mine søde veninder, som tog mig i hånden og sagde; “Du skal komme med til fodboldfitness”. Og jeg tænkte; “Ej, jeg har aldrig spillet fodbold, og jeg er en total boldmongol. Det kan ikke lade sig gøre”. Men jeg prøvede alligevel, og jeg havde det simpelthen så sjovt, og det var fuldstændig ligegyldigt, om man kunne spille fodbold eller ej. Vi havde bare en fest.

Så jeg blev grebet af det, for det var ligegyldigt, om man havde dårlig kondi, eller at man ikke kunne sparke til bolden. Der var bare en god energi, og alle var lige.

Det gav mig sådan et drive og en tro på, at jeg godt kunne komme i gang med motion. Og det endte med, at jeg tabte 20 kg, og jeg har holdt det lige siden.

Dengang blev der tændt en gnist, og den har holdt ved lige siden. Og nu kan jeg jo også nemmere tosse rundt ude i haven med mine to drenge derhjemme og give den gas. Det er megafedt.

Hvilke barrierer havde du for at starte med at bevæge dig?

Jeg bildte mig selv ind. at det der motion, det kan jeg ikke. Jeg kan ikke løbe. Det er håbløst. Jeg prøvede faktisk, og på den første løbetur, hvor jeg løb én km, kastede jeg op, og jeg tudede hele vejen hjem og tænkte; ”Aldrig mere”.

Men så kom jeg lige så langsomt i gang med fodboldfitness, og jeg kunne mærke, der skete noget med min kondi. Lige pludselig kunne jeg løbe én, to og tre km – lige pludselig kunne jeg løbe fem og ti km. Det er bare fantastisk, når man kan mærke, at der sker noget. Så begynder ens selvværd også at vokse, og jeg fik et helt andet syn på mig selv. Og så kan jeg mærke, at jeg er fyldt op af god energi, når jeg kommer hjem. Jeg er træt i kroppen, men på en god måde.

Hvilke barrierer har du i dag, og hvordan overvinder du dem??

Nogle gange står det ned i lårfede stråler. Selvom jeg tænker; “Argh, jeg er træt i dag”, og jeg kan komme med 117 undskyldninger, så ved jeg, at mine holdkammerater synes, det er mindst lige så elendigt, men de står og venter på mig.

Og når vi først er her og har tøjet på, er det ligegyldigt, at det regner. Vi har en fest alligevel. 

Hvad er dit bedste råd til mere krops- og bevægelsesglæde blandt kvinder?

Min bedste råd er at komme ud af busken. Kom ned og se, hvad du kan – uanset om det er fodboldfitness eller en helt anden bevægelsesform.

Kom ud og mød fællesskabet, for det kan noget.

Og så skal vi smide alle de der hæmninger og tanker om vores ’fejl’.  

Hvorfor er Jeg Gør Det så vigtigt?

Fordi alt for mange kvinder går rundt og har det skidt med sig selv. Vi har ofte et ideal, som vi vil leve op til. Vi lever i en verden, hvor der er utrolig mange forventninger og krav, og vi sætter ofte barren utrolig højt for os selv. Det tror jeg, at mange kan nikke genkendende til. Og det er mit ønske, vi kan få den her barre sænket lidt og bare være i nuet og leve livet, i stedet for at stræbe efter noget, som vi ikke ved, om vi kan nå. For så synes jeg, at vi spilder tiden.

Det er jo nu, vi skal leve, og nu vi skal bruge vores gode energi.

Og derfor, synes jeg, at Jeg Gør Det-kampagnen er vigtig.

Jeg synes også, det handler om at forme sit eget liv og gøre det, der gør dig glad.

Lad være med at gå op i, hvad de andre synes. Det er OK at være lidt ”skæv”.

Der ligger et potentiale i det. Og det er noget af det, jeg godt kunne tænke mig at gøre mere af, og få flere med på den vogn.

Om Heidi

Jeg hedder Heidi Skriver, er 42 år og arbejder hos Dansk Flygtningehjælp som administrativ projektkoordinator. Derudover er jeg næsten færdiguddannet psykoterapeut og coach. Det er stillesiddende, så det kræver, jeg kommer ud at røre mig, når jeg har fri. 

Seneste nyt fra Heidi

Der er ingen nyheder i øjeblikket.