Når man gør det sammen med andre, synes jeg, det bliver rigtig sjovt.

Hvad gør du?

Jeg bruger TRX til at lære folk at bevæge sig bedre. Det dejlige ved TRX systemet er, at det rækker ud over bare at være træning. Det er mere end det, og det er derfor, jeg synes, det er helt fantastisk netop til at få flere kvinder til at kunne lide at bevæge sig.

Det, som jeg lærer folk, er at have en god holdning, og om hvordan vi bliver højere, bredere og får en rank ryg. Og kropssproget smitter jo af på, hvordan vi har det. Så mange af de folk, som kommer igen og igen, stråler mere og har fået et bedre selvværd gennem en bedre holdning.

Udover det er det megasjovt, og TRX har et andet fokus. Her handler det om at bevæge sig og styre sin egen krop for sin egen skyld. Vores udgangspunkt er TRX stroppen, og der står ikke hvor mange kilo, du bære, så du kan ikke kigge på sidemanden og vurdere sig selv gennem andre. Og man kan heller ikke huske, hvor fødderne var placeret sidst, og dermed hvor meget man selv ydede. Så det bliver meget mere en her-og-nu kropsfornemmelse, og hvad har jeg det godt med lige i dag. Og det tror jeg mange falder for, fordi der er ikke den her præstation i det.

Hvorfor bevæger du dig og bevæger andre?

Udgangspunktet er, at jeg selv elsker at bevæge mig. Og i de perioder i mit liv, hvor jeg ikke har bevæget mig så meget, har jeg været mindre glad.

Jeg gør det også, fordi jeg kan mærke, at når kvinderne endelig har taget det første store skridt og er kommet ind ad vores dør, så synes de også, det er megafedt. Så det er jo helt fantastisk, at man kan være med til at optimere og gøre det nemmere for nogle at komme afsted.

Og så prøver jeg især i mine lukkede forløb at skabe et fællesskab, hvor vi kommer hinanden lidt ved. Vi griner af hinanden og bryder isen og afstanden, som der kan være mellem folk. Så det her med at skabe et fællesskab, synes jeg, er rigtigt vigtigt, hvor det er mere end bare en ’biceps curl’, men at det også bliver et træningsfællesskab.

Når man gør det sammen med andre, synes jeg selv, det bliver rigtig sjovt. Så jeg kan navnene på alle dem, jeg træner, og der er tid mellem holdene, så der er tid til at snakke sammen, og de kan fortælle mig, hvordan det går. Og det, synes jeg, er noget særligt, vi kan her – vi skaber et fællesskab ud over bare træning.

Her er heller ingen spejle, fordi det handler om at få et indre fokus, og man står ikke og kigger på, hvordan man ser ud i et spejl, men man mærker efter i kroppen. Nogle synes næsten, det er helt mindfull at træne TRX, fordi man glemmer alt andet. Man skal bare koncentrere sig om at være bedst mulig den dag.

Hvad er dit drive?

Jeg bliver simpelthen drevet af, at TRX er meget mere end bare træning. Det er en holdning, som smitter af på psyken, og man får det bedre med sig selv.

Hårene rejser sig på mine arme, og jeg får kuldegysninger, når folk kommer tilbage og fortæller om deres succes. Jeg kan næsten blive helt rørt af at fortælle det.

Dét, at de er blevet glade og nu har fundet et sted, hvor de kan komme med det, de har den dag, få succes den dag, sammen med andre. Samtidig er det superteknisk og funktionel træning, som er videnskabelig baseret, så folk kommer af med smerter, og det kan jo være helt vildt påvirkende for hele deres dagligdag, så det er også vildt rørende at høre om.

Jeg gør det, fordi man kan bruge idræt og bevægelse til at få et gladere liv og have det federe.

Hvad med de dage, hvor du har svært ved at komme ud ad døren?

Jeg har også haft perioder, hvor jeg ikke er kommet afsted. Men når jeg gør det, er jeg gladere, jeg er en bedre mor, jeg er effektiv på mit arbejde – jeg har simpelthen et niveau mere.  

Men jeg er også realistisk, så jeg sætter mine forventninger ned, sådan at det handler om bare at komme afsted og få brugt min krop. Og hvis den tanke heller ikke er nok, så hægter jeg mig på mine gode veninder, og så får jeg lige tjeklistet ved, at det også bliver socialt hyggeligt, og derved får jeg gang i den positive spiral igen

Hvad er dit bedste råd til mere krops- og bevægelsesglæde blandt kvinder?

Det er vigtigt, at man synes, det er sjovt. Man skal blive ved med at søge efter noget, der er sjovt. Der er utrolig mange, der næsten siger som en undskyldning: “Ja, jeg kan ikke lide at løbe”. Så skal man bare ikke løbe, for så kræver det for mange kræfter, og det tager også værdien ved bevægelse væk, for så bliver det lidt: Løb for at opnå et vægttab eller løb for at være en af dem, som løber. Så man skal finde noget, man synes er sjovt.

Og så kan det være, man skal spørge en veninde eller finde en træningsmakker – både sådan at man har en aftale, men også så man kan få snakket sammen og derved få ’dobbelt effekt’, fordi man også har det hyggeligt samtidigt.

Og så det det her med ’mindre krav, mindre mål’, når man starter. Jeg tror, der er mange, som har et billede fra Instagram om, at man skal være meget tynd og meget trænet. Og hvis man skal nå dertil, så kan man blive helt forpustet, inden man er i gang. Så spørg dig selv: ”Hvorfor og hvordan er det, jeg godt kan lide at bevæge mig, og hvad er det jeg gerne vil med bevægelse?”. Og start lige med bare at ’gøre det’ – mærk kroppen og nyd det.

Hvorfor er Jeg Gør Det så vigtigt?

Jeg Gør Det er vigtigt, fordi det er ærgerligt, at vi fortaber os i en virtuel verden. De forslag, jeg får på min Instagram, er folk, som træner, og mange ser hamrende godt ud, og på Instagram-billederne ser de endnu bedre ud. Så man kan godt blive revet med ind i den her fantasiverden af dukkebilleder og glansbilleder. Og det er ikke så rart, for så føler jeg mig ikke særlig tilstrækkelig mere.

Men når jeg gør det, gør jeg det for mig selv.

Jeg er lige her, og jeg bevæger mig. Det, synes jeg, er helt fantastisk, at en kampagne kan sætte et billede på og derved finde tilbage til den virkelig verden. Ja, vende tilbage til sig selv og nuet.

Om Susanne

Jeg arbejder i TRX Aarhus, hvor jeg instruerer i både personlig træning, holdtræning og lukkede forløb med gravide, efterfødselshold og kvindebootcamps.

Seneste nyt fra Susanne

Der er ingen nyheder i øjeblikket.